dilluns, 2 de febrer del 2015

Els petits canvis són poderosos. Si jo fos alcalde (III). Informació a les rondes


La tercera mesura que intentaria dur a terme si fos escollit alcalde de Barcelona (o de qualsevol altra ciutat travessada per les rondes de dalt o litoral) aniria encaminada a donar un millor servei als soferts conductors, i qui sap si de retruc també es reduiria una mica la pol·lució que ens envolta, tot i que segurament seria en quantitats gairebé inapreciables. Com que qui avisa no és traïdor, és possible que qualsevol tècnic de mobilitat em rebati aquesta proposta amb arguments més sòlids que els que exposaré a continuació.

Qualsevol persona que hagi conduït de tant en tant per Barcelona o la seva rodalia haurà circulat en alguna ocasió per les rondes i és força probable que més d’una vegada s’hagi trobat en un embús. Que et quedis atrapat en un embús quan ja ets dins la ronda és mala sort, però si s’instal·lessin pantalles d’informació a les entrades d’accés a les rondes potser es podria evitar que més i més cotxes s’afegissin a l’embús i, en la mida possible, intentessin buscar una alternativa (més d’un cop he anat més ràpid pel lateral de la ronda de dalt que no pas per la ronda en si, on els cotxes estaven completament aturats). En tot cas, no hi hauria pas més caravana i, si més no, es distribuiria una mica millor.

Desconec la dificultat que plantejaria implantar un sistema de pantalles, però tenint en compte que hi ha càmeres instal·lades en nombrosos punts de les rondes i que de pantalles informatives ja n’hi ha en alguns carrers de la ciutat (avinguda Diagonal amb carrer Doctor Ferran, ronda del General Mitre amb carrer Ganduxer, carrer Aragó amb carrer Cartagena, per posar tres exemples), és bastant lògic creure que no tindria massa complicació. I, ja de pas, seria interessant que les pantalles s’alimentessin amb plaques solars, tal i com passa amb alguns panells informatius d’algunes parades d’autobús (passeig Maragall entre carrers Granollers i Dante Alighieri) o algunes senyals de trànsit (desconec la ubicació exacta de cap d’elles que em pugui servir d’exemple, però segur que n’haureu vist per alguna banda).

Cert que aquesta mesura no resoldrà ni en una centèsima part la problemàtica de la circulació de Barcelona i rodalia, però tal i com fa la dita: de mica en mica s’omple la pica. 

Text escrit el 7 de gener de 2015.

4 comentaris:

  1. Estic veient centenars de cotxes atrapats a l'entrada de la Ronda. Un conductor ha trigat massa a pensar per quina sortida voldria sortir i si li afectava la retenció anunciada al cartell i ara vol fer marxa enrere però ja té cotxes darrere i no pot.

    Bromes a banda, és cert que de vegades la informació podria fer-te el viatge una mica més fàcil. La millor solució són les apps de mòbil (si has arribat fins a l'entrada de la Ronda per no entrar-hi, ja has perdut un temps i has fet un trajecte inútil). Suposo que també s'hauria de poder programar e GPS del cotxe per tal d'evitar problemes de trànsit. Fixa't que aquests dos últims casos (si tenen la mateixa bona informació que els cartells que proposes) no només calcularan el temps que perdràs a l'embús de la Ronda sinó que també t'informaran del que trigaràs per un itinerari alternatiu (que potser és pitjor el remei que la malaltia) i et diran quin és aquest itinerari.

    ResponElimina
    Respostes
    1. T'inclouré a la candidatura com a regidor de mobilitat! ;)

      Elimina
  2. El problema que hi veig és de velocitat d'actualització. Un embús es forma en segons, pràcticament. Només cal que hi hagi un petit accident o un semàfor que canvia massa ràpid perquè es formi una bona cua. No pots informar a temps real de cap manera, almenys actualment. Si tu recomanes una ruta alternativa perquè hi ha retenció a la ronda, els cotxes es desviaran perquè ningú vol trobar-se un embús, i per tant la ruta alternativa, que no està preparada per assumir aquest volum de cotxes (segur que serà de 50km/h i no de 80), l'obturarà de seguida. Probablement el remei seria pitjor que la malaltia, tindries dues vies congestionades en comptes d'una. A més, el fet de decidir si vas a un cantó o un altre també pot portar problemes i embussos.

    Els sistemes GPS o app potser tindrien els mateixos problemes, i a més no estan en tots els cotxes, un GPS és car i no tothom hi té accés. Ah, i mirant el mòbil mentre conduïu? I la Guàrdia Urbana ben a l'aguait, oi alcalde?

    Jo apostaria per un transport públic més estens, més barat i amb prioritat davant dels altres vehicles. I formació, naturalment. S'ha de convèncer la gent que el transport públic és la solució i que és millor, més barat i més sostenible que anar en cotxe. És un tema en el que invertiria molts recursos.

    Ja veus, jo estaria a l'oposició.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Anem a pams:

      - Els embussos es generen ràpid però sovint duren una eternitat. Aquesta iniciativa només pretén diversificar el trànsit. De fet, si les pantalles no fossin útils les haurien retirat ja d'algunes vies urbanes on ara mateix hi són.

      - La idea del GPS és del Sergi, no pas meva, però la trobo interessant perquè, vulguis o no, cada dia que passa estem més interconnectats. A hores d'ara ja hi ha mans lliures per atendre el telèfon al cotxe, i tot fa pensar que la integració tecnològica ens acabarà oferint aquest servei que proposava el Sergi.

      - És evident que cal apostar pel tranport públic, només faltaria. Jo en sóc un ferm defensor i l'utilitzo gairebé cada dia, i quan no ho faig és que vaig a peu. Això no treu que es puguin millorar altres infrastructures viàries, siguin de les rondes o de qualsevol altra mena.

      I potser sí que estaries a l'oposició, però de ben segur que arribaríem a molts acords!

      Elimina